@gauteweb Det er litt betenkelig at man sprer frykt for minoriteter og mangfold med en slik overskrift.
-
@forteller @majatomic
Subjekt handler såvidt jeg kan se 90% om kulturlivet og er mye bra stoff skrevet av seriøse journalister.Så har de en og annen gjesteskribent som slipper til med litt drøye tekster som antagelig ikke ville sluppet igjennom andre steder.
Betyr det at de skal sidestilles med Reset og Document og kanselleres?
Det premisset går ihvertfall ikke jeg med på.
Som sagt, enkelt å filtrere bort Subjekt her på Mastodon.
-
@gauteweb @majatomic Hvis du er enig i at Document er søppel, som det høres ut som at du er, så er du vel da også enig i at når Redaktørforeningen tar Document inn som medlem – og til og med hadde en gjennomgang av dem etter mange klager og konkluderte med å ikke kaste dem ut – så er ikke lenger medlemskap i Redaktørforeningen et argument for at noen er seriøse?
-
@forteller @majatomic
Nei, det er greit nok, men hva er galt med Subjekt? -
@gauteweb Ok, flott, da er vi enige om det
Når det gjelder problemet: Jeg mener at noen av de farligste folka/gruppene ikke er de som er veldig flashy og tydelige med sine dårlige verdier. Det er ofte de som ikke har et svært skilt som sier "rasist" eller "jeg hater transpersoner" e.l. som kan være de mest overbevisende. For svært få ønsker å hate, eller liker ekstremisme, så folk med sånne "skilt" er det vel få vanlige folk som ønsker å høre på, tenker jeg.
…
-
@gauteweb
… Moren min bruker veldig, veldig mye tid på Facebook. Og jeg er ikke bekymret for at hun skal begynne å følge og bli påvirket av norske varianter av Daily Wire eller Proud Boys. Det jeg er bekymret for er Fb-grupper som poster "morsomme" memes eller "husker du dette"-mimre-greier hele tiden, og så mellom hver tjuende slik post sniker inn noen stikk om at alt var så mye bedre før, før disse innvandrerne, eller haha, la oss le av disse nymotens ideene om kjønn, osv.
…
@majatomic -
@gauteweb At Subjekt i hovedsak poster om kultur er ikke problemet. Problemet er hvilke verdier de også sprer, hva er det de kommer med større eller mindre stikk om jevnlig? Og det er kulturkrig, transfobi og antisemittisme. Dessverre. Det er ikke sånn at jeg vil gjøre fiender av alle, og leter etter dritt å ta folk for. Ingen medier har bare publisert bra ting! Men her er litt av hva Subjekt driver med: https://threadreaderapp.com/thread/1504334959473053698.html Dette er ikke mindre farlig fordi det meste de har er ok. @majatomic
-
@gauteweb Jeg husker forresten også at Resett var relativt flinke til å ikke være helt åpenbart sinnsykt rasister i hver enkelt tekst de publiserte. De klarte det ikke alltid, men jeg brukte ganske mye tid på å se på hva de drev med og prøve å formidle det videre, og det var ofte vanskelig å direkte "ta dem" for noe. Hver enkelt tekst balanserte stort sett ok. De var til og med på NRK i dress og framstod som respektable personer, mens motstemmen @Eivindtraedal var den urimelige. @majatomic
-
@gauteweb Og nei Subjekt og Resett (nå inyheter) er absolutt ikke direkte sammenlignbare! De har to helt forskjellige fremgangsmåter. Resett hadde mye mer av et slikt lysende "jeg er [sett inn dårlig greie her – i Resett sitt tilfelle rasist]" skilt på seg enn Subjekt har. Absolutt! Men det betyr ikke nødvendigvis at Subjekt er bedre alt-i-alt. En gjennomsnittlig tekst hos Subjekt er absolutt mye bedre! Men i helhet kan det bare gjøre at de lettere trekker nye folk inn i kulturkrigen @majatomic
-
@forteller @gauteweb @majatomic trodde ikke jeg kom til å se noen måtte forklare hvorfor subjekt er dårlig yet here we are. Altså subjekt er uttalt "anti woke", og kjører hardt på transhat og æsj feminisme.
-
@aagot Alle kan ikke få med seg alt hele tiden. Det er helt naturlig og uproblematisk, det viktige er jo å være åpen for å høre om ting når det tas opp https://xkcd.com/1053/ @gauteweb
-
@forteller @gauteweb Jeg vil faktisk plassere Subjekt i samme bås som Resett og Document nettopp fordi det er så åpenbart at kulturkrig er/var hovedformålet til redaktørene bak alle tre, der "seriøst" innhold kun eksisterer som hvitvasking av merkevaren for å få et større publikum. Ja, Resett og Document var og er verre enn Subjekt, men de opererer i nøyaktig det samme brune farvannet.
-
Gaute ⚡ Mikrobloggenreplied to Asbjørn Ulsberg last edited by
@bitbear @forteller
Jeg har tatt hintet og fjernet Subjekt fra lista over aviser jeg henter artikler fra.Tydeligvis noe jeg ikke har fått med meg her og jeg tar læring av det
-